Nöje Jönköping

Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten

Beckförfattaren och skådisen gästade hemortenBeckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 2Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 3Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 4
Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 6Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 7Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 8Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 9
Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 11Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 12Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 13Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 14
Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 16Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 17Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 18Beckförfattaren och skådisen gästade hemorten bild nr 19

Precis vid lunchtid gästade Jönköpingssonen, Mikael Syrén Högskolans bibliotek för att prata filmskapande och manusskrivande. 

Syrén är känd för att ha skapat bland annat humorserien Kvarteret Skatan och flera julkalendrar på TV. Men han började sin bana på P3 under 90-talet där han var manusförfattare och komiker.
- Jag skrev skämt på P3 och det var en bra skola att börja i, säger han.
Sedan hamnade han på SVT där han började skapa diverse olika serier för såväl vuxna som barn. 
-Den stora biljetten in blev Kvarteret Skatan, säger Mikael.

Mångfacetterad estet
Bortsett från kvarteret skatan gjorde han Livet i Fagervik, skrev manus för Familjen Hedenhös och nu senast två Beckfilmer. Han är den som avlivar Gunvald Larsson.
- Jag hade skrivit en version, då ringde de och sa att Gunvald måste bort. Så då fick jag skriva en ny film, förklarar Syrén. 

Dessutom har han och hans produktioner varit nominerad till hela fem olika priser genom åren på TV-prisgalan Kristallen. 

Under cirka en halvtimme berättade Mikael Syrén kortfattat hur han tänker när han bygger ett manus. Om grundregler, fallgropar, akter (han använder sju istället för klassiska tre), inre och yttre drivkrafter och motstånd.
- Det vanligaste felet är att man börjar skriva dialogen. Som nybörjare hoppar man lätt fram till slutresultatet, säger Mikael.

Emma Krantz
emma.krantz@jmini.se

Missa inga nyheter! Gilla och följ Jmini.se på Facebook

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen