Nöje Jönköping

Cyklisten hävdar sin rätt- 2,2 miljoner har sett klippet efter Jminis publicering

Cyklisten hävdar sin rätt- 2,2 miljoner har sett klippet efter Jminis publicering

Cyklisten vägrar flytta på sig- trots att han blockerar för lastbilar, personbilar och bussar. Han menar att han har företrädesrätt då cykel räknas som fordon, men det finns cykelbana precis bredvid. 

Händelsen ska ha inträffat under måndagen i Vättersnäs på Huskvarna vägen. Vid två ställen på vägen är det avsmalnat och kör du från Huskvarna och mot Jönköping har du företrädesrätt- något som cyklisten ihärdigt visar.
- Det var en vän till mig som filmade och sedan fick jag i uppdrag att dela klippet. Först gjorde jag det på min Facebook-sida och sedan gjorde jag även klippet offentligt och nu har snart 300 000 sett videon, säger Lars Gunnar Gustafsson.

Nyhetssajt i USA
Och klippet har inte bara fått status inom Sveriges gränser, även en nyhetssida i USA har plockat upp klippet och gjort den till en nyhet.
- Det är läskigt och roligt samtidigt att det kan nå sådan spridning, säger Lars Gunnar.
Han tillägger också att han bara valde att publicera klippet då man inte kan urskilja vem cyklisten i videon är.

Rätt och fel
- Förnuftet säger att han givetvis ska flytta på sig då han täpper till trafiken för hur många som helst. Lastbilen med släp var 24 meter lång och det hade varit betydligt smidigare om cyklisten hade flyttat på sig, säger Lars Gunnar.

Vad trafiklagstiftningen säger
Du ska cykla på höger sida av körbanan. Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II, något som står 3 kapitlet 6 paragrafen i trafikförordningen.  

Du får dock cykla på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet. I så fall måste du vara extra försiktig.

De generella hastighetsreglerna gäller även på cykelbanan.
Inom tättbebyggt område är det 50 km/h och utanför tätbebyggt område 70 km/h. Det kan även finnas lokala hastighetsgränser på 30 eller 40 km/h.
"Man har inga rättigheter i trafiken"
Trafikpolisen säger att det ännu är oklart vem som hade rätt och fel, han hävdar att man bara har skyldigheter i trafiken. Han konstaterar också att det är betydligt lättare för cyklisten att flytta på sig. 
Det är inte den enskilde som ska bedöma vad som är rätt och fel, även om den ena har företrädesrätt enligt trafikskyltarna. Det är ett jobb för polisen att bedöma, detta säger trafikpolisen.
Det hela står ännu oklart. Hade trafikpolisen varit på plats hade de kunnat bedöma vem som gjorde rätt och fel och då hade böter kunnat utfärdas.
Men det cyklisten gör fel är att han hindrar övrig trafik för att ta sig förbi. 
Och det smidigaste cyklisten kunde göra är att flytta på sig. Hade han stått kvar några minuter till så hade dagsböter kunnat utfärdas till cyklisten. 
Trafikpolisen menar att cyklisten inte alls skulle ha markerat, det är nämligen inget man ska göra i trafiken över huvudtaget, då andra blir lidande.

Får nog
Slutligen får en student nog, då denne kom för sent till skolan och drar därför bort cykeln och cyklisten från gatan. 

- En vanlig, förnuftig människa cyklar kanske på cykelbanan, då den finns precis intill, men denna cyklist körde säkert i 50 km/h och kör därför på vägen, då det går så pass fort, menar Lars Gunnar. 

Vad tycker ni, är han helt ute och cyklar?

Se klippet nedan: 


Emma Krantz
emma.krantz@jmini.se

Missa inga nyheter! Gilla och följ Jmini.se på Facebook 

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen