Sport Jönköping

Rebecca: 10 tips för att få ut mer av din träning

Rebecca: 10 tips för att få ut mer av din träning

TRÄNINGSKRÖNIKA Rebecca Stjärnklint ger dig tio bra tips för din hälsa och träning.

10 tips för att få ut mer av din träning

Hitta din grej- Ingen människa vet exakt vad man gillar förrän man har provat det mesta. Så prova på allt! Simning, löpning, boxning, gruppträningspass, styrketräning, Cross fit. Ja listan är lång och du kommer till slut hitta din grej och det som just Du tycker är kul.

Planera- Planering är A & O, planera in din träning och lägg in tid för träningen. Planera upp ett rimligt upplägg som du känner att du hinner med, gå inte för hårt in i början utan starta lagom och öka träningen stegvis. Att dessutom ha en planering för hur du ska träna.

Ett träningsschema är guldvärt, för då vet du exakt vad du ska göra och behöver inte fundera så mycket på det.

Sov mycket- Sömn är det bland det viktigaste när man tränar mycket, även i allmänhet. När vi sover återhämtar vi oss och vår kropp får vila och vi orkar med morgondagen. Även vår sömn är en sak vi måste planera in, man mår bäst av att somna och vakna samma tider och inte ojämnt, att vår kropp gillar rutiner är ingen nyhet.

Stressa inte- Ha tålamod när det gäller att gå ner i vikt, gå upp i vikt, bygga muskler, förbättra konditionen och så vidare. Stress leder inte till något positivt utan det gör bara att allt tar längre tid. Kom ihåg att det tar den tid det tar att uppnå sina mål. Om man ger allt för att nå sina mål så kommer man lyckas, det lovar jag.

Vila – När du känner dig trött och hängig och inte alls pigg, lyssna på din kropp. Vår kropp säger till oss när vi behöver varva ned och det är viktigt att vi lyssnar på den. Kroppen behöver återhämtning och det är bra med vilodagar i veckan också, kör vi bara på så blir det inte hållbart i längden.

Tänk på vad du stoppar i dig – När vi tränar behöver vi bra och näringsrik mat som ger oss energi och mat som gör att vår kropp återhämtar sig ordentligt. Har du specifika mål med din träning så är ett individuellt kostschema att rekommendera. Det är lättare att få i sig det man behöver och som innehåller bra råvaror om du har något att följa. Tänk även på att äta regelbundet så att kroppen håller sig på en bra energibalans, då får du dessutom mer energi att orka med allt i vardagen. ”Är magen glad, är människan glad ”

Träna med en kompis/sambo/familjen/personlig tränare – Ta med dig någon till gymmet, i löparspåret eller på gruppträningspasset, eller anlita en personlig tränare. Att ha med sig någon under träningen som både peppar och ger energi och som tror på dig är viktigt för din framgång. Att ha någon som väntar på dig där och som du bestämt tid med gör att träningen blir av, att ha någon att kämpa tillsammans med mot målet.

Tänk positivt- Tänk positivt hela tiden så kommer allt gå mycket enklare, skippa alla negativa tankar och ”energitjuvar”. Var med folk som peppar dig, som tror på dig och som ger dig energi. Var snäll mot dig själv, och tro på dig själv. Det är de negativa tankarna som sänker oss och som sabbar våra resultat, så bort med dessa nu om du har några, livet kommer ge så mycket mer glädje om du tänker positivt och som plus i kanten är det, det bästa för våra resultat och för vår framgång.

Sätt upp mål – Att sträva efter något, gör det lättare för oss att orka kämpa. Utan mål har vi inget vi vill uppnå och inget som driver oss framåt. Vi måste ta oss utanför vår ”Comfort zon”. Lägg upp en plan för dina mål och sätt delmål, det finns ingenting som ger så mycket energi som att uppnå sina mål. Kanske är ditt mål att kunna springa ett maraton, då kan du till exempel ha som delmål att klara 1mil.

Därefter ökar du ditt nästa delmål. Man måste lägga upp allt stegvis vad det än gäller. Det finns mål och delmål för allt, så sätt dig ner med penna och papper och skriv ner dina mål, varför vill DU uppnå dessa och hur ska du gå tillväga, sätt också en rimlig tidsplan för dina mål.

Ha kul – Det viktigaste, släpp alla krav och tankar, njut, ha kul och livet och resultaten blir där efter bättre.

Här var några tips på det jag tycker är viktiga delar i träningen och som är delar i vår framgång. Som första punkten säger så måste vi hitta vår grej, det som ger oss energi och som vi aldrig vill sluta med som dessutom får vår kropp att må bra.

Vi alla behöver mål att sträva efter, inom jobbet, familjen, skolan men också även inom träningen. Det är våra mål som driver oss framåt och som gör oss till dem vi är.

Jag tror att alla kan uppnå sina mål, med rätt inställning, viljan och med en omgivning som stöttar en.

Så alla ni där ute, ge inte upp. Ta vara på de här tipsen och sätt igång, tro på er själva.

NI är grymma.

Rebecca Stjärnklint

Glöm inte kika in på Starfiness, och har du någon fråga?

Tveka inte över att höra av dig.

 

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen