Kommun Jönköping

19 000 fikar Fairtrade i Jönköpings län på torsdag

19 000 fikar Fairtrade i Jönköpings län på torsdag
Nu på torsdag den 15 oktober går årets stora Fairtrade-fika, Fairtrade Challenge av stapeln. 

På en och samma dag samlas människor över hela landet för att fika Fairtrade-märkt. Fikautmaningen Fairtrade Challenge är ett enkelt och roligt sätt att uppmärksamma vilken skillnad det gör när vi väljer Fairtrade-märkta produkter. Över en halv miljon människor beräknas fika den 15 oktober. I Jönköpings län fikar 19 000 personer denna dag.

– Det är just nu över en halv miljon anmälda till Fairtrade Challenge, och det fortsätter att strömma in anmälningar på kampanjsidan, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare Fairtrade Sverige. Det är mycket glädjande att så många vill ta tillfället i akt uppmärksamma Fairtrade och sätta fokus på de människor som odlar och producerar våra varor. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom.

Fikautmaningen Fairtrade Challenge går av stapeln den 15 oktober i samband med kampanjen Fairtrade Fokus, som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på Fairtrade och den skillnad det gör när vi väljer produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö. Förra året deltog omkring 650 000 från Haparanda i norr till Ystad i söder i fikautmaningen. För att anmäla en fikapaus går man in på www.fairtradechallenge.se registrerar sig samt hur många fikadeltagare som kommer.

– Det finns ett stort engagemang för Fairtrade runt om i landet, och Fairtrade Challenge är ett ypperligt tillfälle för många kommuner att visa sitt engagemang i frågorna. I Jönköpings län fikar till exempel Rådhuset i Jönköping där det blir schysst personalfika och Nässjö Fairtrade City bjuder på Fairtrade-märkt kaffe, te och tilltugg på Stortorget i Nässjö. Sammanlagt 148 fikapauser är hittills anmälda under torsdagen i länet. Vi hoppas såklart att Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och den skillnad det gör, säger Magdalena Streijffert.

Fairtrade omfattar idag cirka 2500 produkter och bland annat kan den fikasugne konsumenten välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, socker, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 281 kronor per person, och försäljningen ökade med 37 procent.

När du väljer att köpa en Fairtrade-märkt produkt, lägger du dina pengar på en produkt som har odlaren och den anställde i fokus. Tack vare ett minimipris kan odlaren vara säker på en långsiktig inkomst, och utöver det utgår en försäljningsbaserad premie som används för att göra investeringar i lokalsamhället, såsom skolor och vattenförsörjning.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen