Nöje Jönköping

Oravsky: Ica Maxi har skickat ett brev adresserat till mig personligen

Oravsky: Ica Maxi har skickat ett brev adresserat till mig personligen

KRÖNIKA Ica Maxi har skickat ett brev adresserat till mig personligen. På ”omslagssidan” står det ”Kul glass! För tråkiga oktobertimmar”.

Jag undrar, varför Ica Maxi tror att jag plågas av tråkiga oktobertimmar? Och varför Ica Maxi tror att ”kul glass” kommer göra mina tråkiga oktobertimmar mindre tråkiga eller kanske direkt uppsluppna. Är det meningen att jag bör tröstäta bort tråkigheten? Bör det vara mitt ätande som styr mina eventuella känslosvängningar? Är det den nyaste hälsomantra som Ica Maxi vill sprida genom sina personliga brev till sina kunder? Kommer den kommande hälsopublikationen från Ica Maxis förlag heta ”Lys upp dina tråkiga oktobertimmar och svalka dina svettiga augustitimmar med kul glass och fettindränkta chips : Ica Maxis vägledning till (dis)funktionell mirakelmat”.

Redan inledningen till detta mitt korta inslag skvallrar om att jag lever ett behagligt, närapå bekymmersfritt liv. Skulle jag behöva sitta utanför Ica Maxi med en tiggarskål i handen, skulle jag säkerligen ge helt annat ljud i skällan.

Jag borde vara glad att Ica Maxi, där jag är trogen kund sedan den för första gången slog upp portarna, vill bjuda mig  på nåt, i stället för att visa min missnöjda sida, tänker du kanske. På den här punkten är vi oeniga.

Brevet innehåller en gåva: 750 ml av GBs kul glass.

Jag menar att om Ica Maxi vill ge mig något, då skall jag helst kunna bruka det, ha åtminstone en gnutta nytta av det. Åtminstone estetisk, om inte annat.

Jag har aldrig någonsin köpt glass, något som betrodd Ica Maxis personal är mycket välmedveten om. Samtliga mina inköp sedan första dagen är nämligen registrerade av Ica Maxis dataspionrobotar. De vet allt om mig, alltifrån hur mycket toalettpapper jag använder, och därmed även hur ofta jag tömmer mig, till vilken tandkräm jag använder.

Är all denna Ica Maxis kunskap om mig till någon som helst nytta för mig?

Det fullständigt uttömmande svaret på denna fråga är ett odiskutabelt Nej.

I stället skänker Ica Maxi till mig något som jag garanterat inte är intresserad av.

Varför?

Jag tror att Ica Maxi provar på mig en försäljningstaktik som jag är bekant med bara genom film: Droglangare som bjuder sina potentiella kunder på en gratis första fix…

Ica Maxis brev innehåller ytterligare tre ”erbjudanden”. Och samma visa här: Inte en enda av dessa varor har jag någonsin inhandlat. Varken på Ica Maxi eller i någon annan affär mellan Jönköping och New York.

Vad kostar ett sådant utskick till alla ”trognaste” Ica Maxi kunder?

Oavsett vad det kostar, måste det vara lönsamt för Ica Maxi – varför skulle Ica Maxi annars envisas med det?

Vill Karl Ehn, Ica Maxis ägare, bjuda mig på något, så skulle jag föredra att han sänker pris på frukt, grönsaker och kött, de enda varor jag dagligen inhandlar, med motsvarande summa som utskicket, inklusive dess framställning kostar. Eller också kan han anställa den kvinna som sedan mannaminne sitter utanför Ica Maxis huvudentré med en sliten pappersmugg i sin frusna hand.    

När den berömdaste av alla ’patafysiker, Henri Bergsons elev, Alfred Jarry, höll, helt tandlös på att dö den 1 november 1907, bara 34 år ung i de la Charité-sjukhuset, sade han sina på en gång odödliga sista ord: Skulle jag kunna få två tandpetare?

Visst är det något gåtfullt önskemål från en man som under hela sitt vuxna liv hävdade att en människa behöver inget mer till en total lycka än en cykel, en revolver och en massa absint.

Hej Karl Ehn, Varför skickar Ica Maxi dessa personliga brev till mig? Varför ville Alfred Jarry ha två tandpetare på sin dödssäng? Om du ger mig ett tillfredställande svar på en av dessa två frågor, är jag beredd att bjuda dig på en portion ”kul glass” under någon av dina tråkiga oktoberdagar. Hoppas att det inte gör något att glassen är en ”gratis gåva”.

(Obs! Erbjudandet kan ej kombineras med andra erbjudanden. Med reservation för tryckfel.)

© vladimir oravsky

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen