Länet Nöje Värnamo

Värnamo kommun fikatätast i Jönköpings län

Häromdagen gick fikautmaningen Fairtrade Challenge av stapeln. 

630 000 deltagare över hela landet samlades för att fika Fairtrade-märkt. I Jönköpings län deltog över 19 000, och i länet hade Värnamo kommun flest fikadeltagare per capita där 10% av invånarna fikade. Jönköpings kommun var den kommun som anordnade flest fikapauser. Fikautmaningen Fairtrade Challenge är ett enkelt och roligt sätt att uppmärksamma vilken skillnad det gör för människa och miljö när vi väljer Fairtrade-märkta produkter.

– Det är fantastiskt att så många ville ta tillfället i akt och fika Fairtrade-märkt och därmed sätta fokus på de människor som odlar och producerar våra varor. Vi hoppas såklart att Fairtrade Challenge leder till att fler får upp ögonen för Fairtrade-märkta produkter och den skillnad det gör. Ju fler vi är som väljer Fairtrade-märkt, desto större blir effekten för odlare och anställda att själva ta sig ur fattigdom, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fikautmaningen Fairtrade Challenge går av stapeln den 15 oktober i samband med kampanjen Fairtrade Fokus, som under två veckor i oktober varje år sätter fokus på Fairtrade och den skillnad det gör när vi väljer produkter som producerats med hänsyn till både människa och miljö. I år samlade Fairtrade Challenge 630 000 fikadeltagare fördelat på mer än 11 000 fikapauser runt om i landet.

Flest fikadeltagare i landet hade Munkfors kommun, sett till deltagare per capita. I Jönköpings län samlade Värnamo kommun flest fikadeltagare per capita där 10% av invånarna fikade följt av Tranås kommun med 9,5% och Eksjö kommun med 8,5%.

– Vi ser hur det bubblar av engagemang ute i landet och att över 19 000 i Jönköpings län fikade i 182 fikapauser under Fairtrade Challenge är ytterligare ett tecken på att etisk konsumtion är framtiden, säger Magdalena Streijffert.

Fairtrade omfattar idag cirka 2500 produkter och bland annat kan den fikasugne konsumenten välja på kaffe, te och bananer men även kakao, drickchoklad, chokladkakor, ananas, juice, läsk, glass, socker, nötter, snacks, godis och honung. Både intresset för och försäljningen av Fairtrade-märkta produkter har ökat de senaste åren. Förra året köpte svenska folket Fairtrade-märkta produkter för 281 kronor per person, och försäljningen ökade med 37 procent.

När du väljer att köpa en Fairtrade-märkt produkt, lägger du dina pengar på en produkt som har odlaren och den anställde i fokus. Tack vare ett minimipris kan odlaren vara säker på en långsiktig inkomst, och utöver det utgår en försäljningsbaserad premie som används för att göra investeringar i lokalsamhället, såsom skolor och vattenförsörjning.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen