Hyresgäst får nytt köksgolv efter fuktskada

Trots fuktskada och skadedjur i köksgolvet ville hyresvärden inte åtgärda problemet, nu får hyresgästen i Jönköpings län nytt köksgolv efter hjälp från Hyresgästföreningen.

Efter att ha bott i sin lägenhet i flera år, upptäckte hyresgästen att golvmattan i köket hade höjt sig och fått en spricka varifrån det ibland kröp upp kryp. En hantverkare bekräftade den misstänkta fuktskadan och att det fanns skadedjur under golvmattan.

Hyresvärden ville dock inte åtgärda bristen och hänvisade till att lägenheten hade hyrts ut i befintligt skick. Hyresvärden menade därför att det var hyresgästens ansvar att åtgärda bristen.

– Det finns inte något som heter befintligt skick, man har som hyresgäst rätt att kräva åtgärder av sådana skador när man bor i en hyresrätt, säger Marijana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Enligt hyresvärden var det hyresgästen själv som hade orsakat fuktskadan, vilket hyresgästen inte alls höll med om. På grund av detta krävde hyresvärden även att hyresgästen skulle betala över 20 000 kronor för dessa skador, om hyresgästen valde att flytta utan att åtgärda fuktskadan.

Marijana Lesic berättar att det är hyresvärden som har bevisbördan i sådana här fall, vilket betyder att det är hyresvärden som måste kunna bevisa att det är hyresgästen som orsakat skadan. I annat fall är det hyresvärdens ansvar att åtgärda skadan.

Efter att Hyresgästföreningen kontaktat hyresvärden, gick sedan hyresvärden med på att åtgärda golvet.

– Om hyresvärden sedan återkommer med krav på att hyresgästen ska betala detta trots allt, kommer vi att bestrida kravet och gå vidare om det behövs, säger Marijana Lesic.

 

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen