Nöje Jönköping

Hipp hurra Busfrö!

Hipp hurra Busfrö!Hipp hurra Busfrö! bild nr 2Hipp hurra Busfrö! bild nr 3Hipp hurra Busfrö! bild nr 4
Hipp hurra Busfrö! bild nr 6Hipp hurra Busfrö! bild nr 7Hipp hurra Busfrö! bild nr 8Hipp hurra Busfrö! bild nr 9
Hipp hurra Busfrö! bild nr 11Hipp hurra Busfrö! bild nr 12Hipp hurra Busfrö! bild nr 13Hipp hurra Busfrö! bild nr 14
Hipp hurra Busfrö! bild nr 16Hipp hurra Busfrö! bild nr 17Hipp hurra Busfrö! bild nr 18Hipp hurra Busfrö! bild nr 19
Hipp hurra Busfrö! bild nr 21Hipp hurra Busfrö! bild nr 22

För ett år sedan idag öppnade den unika secondhandbutiken Busfrö på Smedjegatan i Jönköping centrum och sedan dess har försäljningen blomstrat. Det helt nya konceptet av secondhandförsäljning gör alla till vinnare, det berättar franchisetagare Veronica Ekdahl. – Alla tjänar på det, säger hon. 

Veronica Ekdahl är franchisetagare i Busfrö och var med och öppnade butiken i Jönköping för ett år sedan. Hon ser mycket positivt på företagets framtid och utveckling sedan dess.
– Secondhand har varit hett nu i några år, och det blir mer och mer, berättar hon. Själv har jag handlat secondhand i 20 år. 

Hon tror att det är många orsaker till att intresset av secondhand har ökat de senaste åren. Det främsta är att människor har ett nytt miljötänk, människor vill ta hand om de varor som redan finns istället för att köpa nytt eller slänga kläderna. En annan viktig del i ökningen menar hon är att folk vill sticka ut och ha en egen stil till ett billigare pris. 
– Man vill inte köpa en tröja för tre gånger så högt pris som resten av halva Sverige också köper. 

Ett helt nytt koncept
Busfrö startade upp i Västervik av Stina Qubti, trebarnsmamma och passionerad drivkraft i projektet. Hennes idé var att likväl som att kunder kan spara på att KÖPA begagnat så kan de även tjäna på att SÄLJA begagnat. 
Konceptet fungerar genom kommission, vilket innebär att vid en inlämning av en kasse begagnade kläder startas ett så kallat inlämnarkonto upp. När plagget säljs går 40 % av vinsten till personen som lämnat in kläderna, och resterande går till butiken. Men företaget är inte utformat endast för att gå i vinst. När en kasse med kläder lämnas in sorterar butikspersonalen ut de kläder som är i nyskick. De kläder som inte godkänns donerar Busfrö istället till Human Bridge, ett organisationssamarbete mellan Erikshjälpen och Läkarmissionen. 
– Och de kläder som inte säljs inom två månader donerar vi också till Human Bridge, berättar Veronica. 

Miljönär
I det nya konceptet ingår även att Busfrö är en secondhandbutiken som inte konkurrerar med andra secondhandbutiker, som till exempel Erikshjälpen. Eftersom butiken ligger i centrum satsar företaget istället på att konkurrera med storföretag som H & M eller Lindex. Man hoppas på att öka intresset för att köpa secondhand, både ur en miljö- och ekonomisk aspekt. När butiken startade upp i Jönköping förra året fick de till och med utmärkelsen Miljönär av Jönköpings kommun. 

Fantastisk utveckling
Busfrö öppnade i Västervik år 2010 med att sälja barnkläder, och intresset var stort. Ett år senare flyttade butiken till större lokaler i centrum och året efter det utökades deras sortiment även till damkläder efter kunders efterfrågan. Inlämningsantalet dubblerades. För ett år sedan imorgon öppnade företaget in butik i Jönköpings centrum och blev Sveriges första franchisekedja för secondhand. Intresset har varit enormt.
I framtiden hoppas Veronica på att likväl som i Västervik börja med försäljning av heminredning, men även en avdelning för män. 
– Det finns många som har vackra herrkläder hängandes i garderoben, menar hon. 

En blomstrande framtid
Veronica hoppas även på att i framtiden kunna öppna ännu en Busfrö-butik med pendelavstånd till staden. Hon går om några år i pension, men passionen för busfrö är ändå stor. 
– Innan jag går i pension kommer vi ha en blomstrande verksamhet, säger hon med ett leende och en stor säkerhet. 
Innan Veronica blev en del av Busfrö jobbade hon inom apoteksbranschen i 30 år. Hon har nu helt sadlat om, något hon är mycket glad över. 
– Det är så roligt att de sista fem åren göra någonting man verkligen brinner för!

Och förhoppningsvis kommer det bara att gå uppåt för Busfrö. Sedan butiken startade för ett år sedan har hela 1820 nya inlämninngskonton skapats, och antalet ökar för varje månad.

Julia Löfquist

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen