City Jönköping

Ett ljus i mörkret

Ett ljus i mörkretEtt ljus i mörkret bild nr 2Ett ljus i mörkret bild nr 3Ett ljus i mörkret bild nr 4
Ett ljus i mörkret bild nr 6Ett ljus i mörkret bild nr 7Ett ljus i mörkret bild nr 8Ett ljus i mörkret bild nr 9
Ett ljus i mörkret bild nr 11Ett ljus i mörkret bild nr 12Ett ljus i mörkret bild nr 13Ett ljus i mörkret bild nr 14
Ett ljus i mörkret bild nr 16Ett ljus i mörkret bild nr 17Ett ljus i mörkret bild nr 18Ett ljus i mörkret bild nr 19
Ett ljus i mörkret bild nr 21

När jag öppnar dörren till butiken Anna-K slås jag av en våg av dofter. Vanilj, kanel, blomsteräng och citrus dansar i luften och som ett tjockt osynligt moln omfamnar det mig likt en mormors trygga famn.

Överallt i butiken tornar sig hyllor av doftljus, doftljus och åter doftljus. De har alla olika färger och står ordnat i färgkoordination längs hyllornas rader. Pink Sands, Honey and Spice och Cappuchino Truffle. Country Lemonade, Fluffy Towels och Creamy Caramel. Här finns dofter för alla näsor.

"Doften är det starkaste sinnet"
Bakom kassan står Anna-Karin Widegren, chef och företagsägare. Hon ler när hon berättar om hela deras sortiment, alla dofter och dofters påverkan på våra sinnen.
– Doften är ju det starkaste sinnet, vi påverkas otroligt mycket av dem. Man kan få en sån känsla av dofter!

10-års jubileum
Det är till våren tio år sedan hon öppnade butiken Anna-K, och för några månader sedan gjorde de om butikens koncept för att satsa enbart på doftljus. Heminredningen försvann och hyllorna fylldes med Yankee Candle. I butiken finns hela sortimentet av märket, som har monopol på 25 procent av doftljus i världen. I den enda fabriken de har i Massachusetts, USA, tillverkas flera miljoner ljus i veckan, där har ljusen alltid tillverkats sedan fabriken öppnade sina dörrar år 1969.
Det nya konceptet i butiken med enbart dofter har alltid varit en dröm för Anna-Karin och hennes två döttrar Amanda och Lisa, 26 och 24 år gamla. I år kände de tillslut att det var dags att slå till. Anna-Karin berättar att det handlade om att våga satsa, och nu när allt är hon klart är hon så nöjd.
– Detta är så roligt, ler hon.

En dröm sedan länge
När Anna-Karin var aupair i USA för många år sedan upptäckte hon doftljus och vad de har för påverkan i hemmet. Med doftljus kan man sätta stämningen i rätt rum, menar Anna-Karin. Fräsch citrus passar bra i badrummet medan man kanske vill ha lite mjukare dofter i sovrummet. USA hade stor påverkan på Anna-Karin.
– Jag antar att det här med doftljus har legat i bakhuvudet sedan dess, det var väl därför vi började med Yankee Candle, berättar hon.
Butiken har sålt doftljus sedan de öppnade för tio år sedan. Det började med tio olika sorter, och tio blev till 30 sorter som blev till hela sortimentet som de säljer idag, vilket är cirka 130 olika dofter.

Rörd över kunderna
Den 26 oktober i år återöppnade butiken som hade haft stängt en vecka för renovering. Fönstren var täckta av papper, och när papperet revs bort upptäckte Anna-Karin och hennes döttrar till deras stora förvåning att det var en lång kö utanför.
– Jag blev så rörd, jag började gråta. Jag är så väldigt tacksam som egen företagare, säger Anna-Karin.
Dofter påverkar oss mer än vad vi anar
Den mest sålda doften i världen är Clean Cotton som doftar lite av ren tvätt. Vanilj är också en populär doft berättar Anna-Karin, och även populär är Pink Sand, som även innehåller lite citrus för en fräsch doft.
För varje säsong kommer nya dofter. I oktober trillade vinterdofterna in, och just nu har de 20 olika vinterdofter. Inte förundrat är det dofter av kanel, socker och äpple som är det vanligaste i denna tid då julen smyger sig på. Anna-Karin berättar om en pojke som kom in med sina föräldrar förra veckan, och när han fick lukta på Candy Cane sken hela hans ansikte upp.
– Han var så lycklig, ler Anna-Karin. Han kände verkligen doften av polkagris.

Ett ljus i mörkret
Men populärast är doftljus under vinterhalvåret berättar Anna-Karin, främst för att vi behöver ett ljus i mörkret, men även för att det ökar den där mysfaktorn vi alla vill åt vid jul. Dessutom är doftljus en utomordentlig present menar Anna-Karin. Hon har själv testat alla dofter så att hon vet vad hon ska erbjuda när en kund frågar om hjälp, antingen i ett köp till sig själva eller som present till någon annan.
Den populäraste vinterdoften är Christmas Eve, som har funnits i alla år. Doften är fruktig med en nyans av plommon. På burkens etikett flyger en tomte fram i sin släde på väg att dela ut julklappar till alla världens barn. Anna-Karin tror det är därför Christmas Eve är så populär, även om den luktar väldigt gott.

En doft för alla
När jag frågar om Anna-Karins bästa julklappstips måste hon fundera ett tag innan hon säger Soft Blanket. Hon låter mig lukta, och mycket riktigt, dofterna är en ljuv blandning av amber, bärnsten och citrus.
– Denna doft är något för alla, ler hon.

Doftar som julen hos mormor
När jag tackar för mig och lämnar butiken har det redan börjat mörkna ute. Jag hejdar mig och väljer ut ett doftljus, Christmas Memories. Minnerna kommer tillbaka, det doftar av julen hos mormor när jag var liten - värme, glädje och pepparkakor.

Julia Löfquist

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen