Region Jönkping Råslätt

Maja sökte för en sak- i journalen stod det något helt annat

Maja sökte för en sak- i journalen stod det något helt annatMaja sökte för en sak- i journalen stod det något helt annat bild nr 2Maja sökte för en sak- i journalen stod det något helt annat bild nr 3

Det vara precis i början av oktober. Maja hade under en lång tid varit sjuk och hade drabbats av en svårare förkylning som inte ville ge sig. När hon inte kunde med att gå hemma längre, besökte hon sin vårdcentral för att få reda på vad som var fel och vad hon kunde göra åt saken. Men besöket ledde till att hon fick ta del av uppgifter som inte alls hade med besöket att göra. 

Under en längre tid hade Maja haft feber och varit förkyld. I två veckors tid hade hon hostat och hostan avtog aldrig. Därför besökte hon vårdcentralen i området där hon bor.
- Det hade inte blivit bättre, så jag antog att det var något mer än en vanlig förkylning, som vanligtvis går över på ett par dagar. 

Lyssnade inte på patienten
När hon väl besökte vårdcentralen på Råslätt fick hon möta en läkare som genomförde en undersökning. Där bad läkaren henne att gapa så att hon kunde undersöka halsen, samtidigt som Maja bara skulle andas genom näsan.
- Jag tänker mig att det är ganska grundläggande anatomikunskap att det inte går att göra så, säger Maja.
När Maja berättade om hur hon mådde eller när hon fick direkta frågor från läkaren, ja då lyssnade inte denne. 
Dessutom uppmanade läkaren Maja att motionera, motionera och återigen motionera.
- Jag som trodde, värme, vätska och vila som gällde. 
Och detta var första besöket.

Inget i journalen stämde
När Maja återvände till vårdcentralen och fick träffa samma läkare upplevde Maja att hon näst intill skällde på henne för att hon inte hade druckit honungsvatten med ingefära och smör.
- Bemötandet och känslan jag fick vid båda tillfällena var konstiga. 
Hon gick därefter in på 1177 Vårdguiden i hopp om att hon skulle kunna läsa sig till om hon hade gjort sig förstådd. Där såg hon också informationen om att hon kunde begära ut sin journal och läsa den på nätet.
- Det visade ju sig att hon inte hade lyssnat på vad jag sa när jag var på läkarbesöken.
Det som stod i hennes journal stämde inte med om vad hon hade varit med om i läkarrummet. 
- Det stod att min mage var mjuk och inte öm när hon röde sina händer och fingrar över magen.
I journalen stod det också att Maja inte hade några problem med avföring eller miktion. Frågor som hon varken hade fått ställda eller besvarat. Inte heller hade läkaren ens varit nära att känna på hennes mage. 

Jobbar som sångerska
Enligt journalen var Maja inte heller påverkad allmänt, vilket enligt henne själv kanske stämde enligt läkarmått, men visst var hon nere på grund av den ihållande och jobbiga förkylningen.
- Det stod även att jag inte var andfådd, men jag använde vårdcentralens hiss för första gången för jag orkade inte gå i trappan.
I journalen stod det att patienten inte såg glad ut när läkaren sa att hon inte tänkte sjukskriva henne.
- Jag tycker inte att det har riktigt till saken att göra. Jag jobbar med att sjunga och sökte för en hejdundrande hosta, men läkaren avbröt mig så fort jag försökte förklara vad jag ansåg mig ha problem med.

Kontaktade verksamhetschefen
Efter läsningen av journalen, blev Maja paff. Nästan ingenting stämde, varken från första eller andra läkarbesöket. Därför kontaktade hon verksamhetschefen på vårdcentralen, Ann Söderström. 
Men Maja upplevde inte att hon fick ett vidare bra svar eller någon direkt ursäkt för hur läkaren hade bemött henne eller om vad som stod i journalen.
- Jag skrev då till patientnämnden och beskrev mitt ärende. Och i samma veva som jag sa att jag skulle kontakta dem, ville Ann att vi skulle pratas vid på nytt. 
Men det ställde inte Maja upp på.

Ett svar utan svar
Efter att nämnden kontaktade Ann Söderström och efter att hon fick skriva ett svar, fick Maja brev från nämnden med ett svar som hon redan hade fått per telefon veckorna tidigare.
- Hon höll läkaren om ryggen, vilket kanske inte är underligt med tanke på att det är hennes personal. Men hon borde kanske ha haft ett längre samtal med läkaren och berätta att patientnämnden var indragna.

Efter svaret från patientnämnden kontaktade Maja aldrig Ann Söderström på nytt.
- Nej De hade ett formulär på nätet som jag kunde fylla i och påtala brister. Men jag hade fått floskler till svars tillbaka. 

Chefens svar
När Jmini talar med verksamhetschefen på Råslätts Vårdcentral, Ann Söderström, förklarar hon att de har tätt mellan besöken och att det då kan skrivas slarvigt i journalerna. 
- Det kan då vara så att man inte till hundra minns om man kände patienten på magen, säger Ann Söderström.
Det ska ha varit fler saker som inte stämde.
- Nej, det var bara det, inget annat. 
Jag vet ju att det är fler saker.
- Ja det kanske är möjligt, jag kan inte säga något mer. 
Den här läkaren, vilka åtgärder har ni vidtagit?
- Får vi ett klagomål har vi ett samtal med den person det gäller.
Du svarar inte på frågan, vad har hänt med läkaren?
- Vi har haft ett samtal, så enkelt är det.
Har du talat med Maja själv?
- Ja det har jag.
Vad talade ni om?
- Det kommer jag inte ihåg nu vad jag sa. 
Maja valde att gå ett steg längre genom att dra in patientnämnden, har ni misslyckats?
- Är man missnöjd kan man vända sig till patientnämnden och det sker ibland. 

Har du gått vidare med ärendet på annat vis?
- Nej det har jag inte gjort, eftersom det inte var nån "medicinsk fara" med mig, känner jag att jag skulle hamna i en slags återvändsgränd.

Hur ställer du dig till att gå tillbaka till vårdcentralen på nytt? 
- Om jag ska överdriva för att få fram vad jag känner så vill jag liksom inte tänka på att behöva söka läkare alls. Med lite mer distans till det som hände så är jag faktiskt ganska skakad, även om det som sagt "inte var nån fara" denna gång.
Jag vill absolut inte behöva träffa den läkaren igen, och enligt Ann så går det inte att göra någon sådan anteckning.
När jag behöver söka läkarkontakt är jag ju automatiskt i underläge och jag vill inte utsätta mig för det.
Då behöver du byta vårdcentral, då du inte tänker vända dig dit igen?
- Även om ett byte till en annan vårdcentral kan kännas bättre, så kvarstår ändå problematiken.Jag vet att det finns vårdcentraler som folk pratar gott om, men detta kan inte vara unikt för en läkare, jag är övertygad om att det här sker väldigt ofta.

- Jag hoppas folk förstår och vet att de kan läsa sin journal. Det är lättare idag, du kan göra det över nätet. Hur många har inte journaler där det står hur mycket fel i som helst, utan att man vet det?

Brevet från patientnämnden finns i bildspelet

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen