Bra att veta Jönköping

Vi behöver mer sömn!

Vi behöver mer sömn!

Åtta till tio timmar per natt, ja det är vad tonåringar behöver sova. Men de flesta får bara sex till åtta timmars sömn per natt. 

Vi går och lägger oss oftast runt tolvtiden och börjar skolan klockan åtta då vi går upp klockan sju på morgonen, det motsvarar endast sju timmars sömn.
En del går till och med och lägger sig vid klockan ett på natten och får därför bara 6 timmar sömn och med tanke på att du helst ska sova tio timmar är det väldigt lite, speciellt om du går i skolan.

Svårt att hinna med att sova
Många tycker att vi borde gå och lägga oss tidigare, men det krockar med alla läxor, prov och träningar. Så det blir väldigt svårt för oss att hinna med allt viktigt och samtigt lägga oss tidigt.
Det är mycket som står i vägen för bra sömn, till exempel skolarbete, träning, långa resor, extrajobb, och eventuellt tankar, när man längtar efter något eller är deprimerad (som man kan bli på grund av för lite sömn).
Puberteten påverkar också sömnen väldigt mycket då dygnsrytmen ändras, man blir tröttare på kvällarna och har mycket svårare att gå upp på morgonen.

Men hur får man då den bästa sömnen?
Det är jättebra att ha en perfekt säng som passar din kropp, som till exempel en Tempurmadrass. Tempur anpassar sig precis efter din kroppstyp och passar alltså till alla, till och med de som lider av ryggont och led ont med mera.
De flesta madrasser innehåller fjädrar, och det ger inte lika bra stöd för exempelvis axeln när man ligger på sidan, Tempur innehåller ett slags viskoelastiskt skumplastmaterial, som minskar påfrestningar av g-krafter men behåller formen vid snabba rörelser.

Håll dig till samma rutiner
Din dygnsrytm är väldigt bra att hålla, så att du går upp samma tid och att du också försöker gå och lägga dig samma tid.
Undvik också mobil, tv eller ipad eftersom dessa objekt innehåller blått ljus, det som får hjärnan att tro att det fortfarande är dag och på så sätt blir du inte trött lika enkelt därav går och lägger dig senare.
Om alla vi tonåringar börjar tänka på det här kanske de nästa utforskningarna visar ett bättre resultat.

Julia Järvhammar, Elina Halldén och Irina Popanicic

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen