Nöje Jönköping

Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3

Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3 bild nr 2Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3 bild nr 3Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3 bild nr 4
Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3 bild nr 6Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 3 bild nr 7

Förord som ifrågasätter vissa antaganden.

Pekböcker riktar sig i övervägande del till barn. Små barn. De innehåller enkla bilder på exempelvis husdjur, så som katter och hundar, och så andra djur, så som kor och hästar och antiloper och tigrar som tycker om antiloper, Texter till dessa böcker lär ut att katten säger mjau, hunden säger vov-vov, kossan säger mu, hästen säger gnägg, fåret säger bä och grisen säger nöff, nöff eller oink oink. Och så vidare. Samma upplägg finner vi i pekböcker med bilder på traktorer och bilar och flygplan och bollar och spadar och hinkar och så gott som allt annat.

Bilderna i dessa böcker är antingen tecknade eller avfotograferade, de är för det mesta ryckta ur allt sammanhang, de är isolerade och ”minimalistiskt” avskalade och framställda av ”samtida” illustratörer, tecknare och fotografer. 

Men konsthistorien bjuder på hundratusentals avbildningar av katter och hundar och getter och kaniner och djur som fanns långt innan människan började bruka mark, tämja djuren och bygga boplatser. Här är en stäppbison målad för cirka 15-tusen år sedan i den 270 meter långa Altamiragrottan.

Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, mera känd som Pablo Picasso eller bara Picasso, lär ha sagt att efter Altamira verkar allt dekadent. Jag håller inte helt med honom, men Picasso var inte bara en framstående konstnär, utan även poet och poeter har sin poetiska frihet att utrycka sig genom. Mellan avbildningar i Altamira och dagens pekböcker finns det en ansenligt lång rad anonyma och även namnkunniga konstnärer som på sitt konstnärliga vis avbildade alla slags djur. Alltifrån Jean-Léon Gérômes symbolladdade hundar genom Josephus Laurentius Dyckmans och Pierre-Auguste Renoirs och Edouard Manets och Paul Klees och Andy Warhols likaledes symbolladdade katter, till 1:e markisen av Púbol, Salvador Dalís ”Den brinnande giraffen” och Bertil Almqvists tigande tiger.

Emedan morfar inom mig inte vill göra uppror mot dagens pekböcker, menar jag samtidigt, att vilken som helst målning av den framstående flamländska barockkonstnärinnan Clara Peeters kan göra sig hur bra som helst i en modern pekbok. Hennes ”Ett stilleben med karp i ett keramiskt durkslag” som reproduceras här, är ett av många många bevis på sanningshalten av mitt påstående.

Eller tänk på hur mycket en människa, oavsett hennes ålder, får ut av Giuseppe Arcimboldos porträtt av den tysk-romerske kejsarenRudolf II,

betitlat ”Vortumnus”, det vill säga den romerska mytologins trädgårds- och årstidernas gud, gift med frukt- och trädgårdsgudinnan Pomona.

Porträttet är målat i slutet av 15-hundratalet och är sammansatt av frukter, grönsaker och blommor.

Oavsett om barnet läser en pekbok med Arcimboldos olika porträtt ensam eller i sällskap av en förklarande morfar, måste det få ut mer av den, än av den traditionella pekboken. Och inte bara barnet, utan även hela samhället, hela världen och hela världsutvecklingen. 

Boken DU ÄR MITT BARNBARN – JAG ÄR DIN MORFAR kan köpas på samt ytterligare ett 50-tal andra ställen

Copyright Vladimir Oravsky

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen