Nöje

Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 4

Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 4Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 4 bild nr 2Du är mitt barnbarn – jag är din morfar del 4 bild nr 3

Förord som ställer frågan vem morfar är egentligen.

Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump, känd som Pippi Långstrump, hade lätt för att berätta vem hennes mor var, eftersom Pippi problematiserade inte denna fråga: modern var i himlen och således var hon en ängel och Pippis far Efraim Långstrump var sjökapten på fartyget Hoppetossa och negerkung på Kurrekurreduttön i Söderhavet. Han livnärde sig på att leta skatter och var nästan lika stark som Pippi.

Men vem är mina barnbarns morfar egentligen?

Svaret på detta spörsmål är inte så entydigt som första anblicken bjuder på. Den mest självklara delen av svaret är att jag är pappa till barnbarnens mor och barnbarnens mormors man.

Till yrket är jag författare. Och redan det trasslar till saken en smula. Jag skall berätta vad jag menar.

Alla porträtt är självporträtt sade Picasso och den här gången är jag benägen att ge honom rätt.

Marguerite Duras sade, att allt man skriver, handlar alltid om en själv.

Frasen ”Madame Bovary, det är jag”, tillskrivs Gustave Flaubert, ”Madame Bovarys” författare. Huruvida han verkligen sade detta, tvistar de lärde om. En sak är dock säker: oavsett om Flaubert yttrade det eller ej, han både tänkte det, och levde det. Åtminstone om han var funtad som jag, och mycket tyder på att det var han. Ett av bevisen på det måste vara den noggrannhet med vilken han närmade sig ”Madame Bovary”. Det tog honom nästan fem år att skriva den och han vittnade om att han kunde offra timmar för att finna ”le seul mot just”, det enda rätta ordet. ”I morse satte jag dit ett kommatecken, i eftermiddags tog jag bort det. Anser det vara en lyckad arbetsdag”, är en av Flauberts kända bekännelser.

Jag är också närapå identisk med mina karaktärer, det vill säga de mestadels kvinnliga protagonisterna som jag skriver om. Jag är invandrarflickan Zlata Ibrahimovic i trilogin ”Zlata Ibrahimovics dagbok”, ”Det rena landet” och ”På väg”, jag är kattombudsmannen Katla He(b)be i ”Lathund för ambitiösa katter”-böckerna, jag är de brevskrivande väninnorna Kattis och Sandra i ”Dumma byxa ut och gå när man nappar på en tå”, jag är gatukatten Beatrice i ”Beatrice Takes a Trip”, jag är daggmasken Dagmar i ”Dagmar Daggmask och andra välkända skrönor”, jag är tonårsflickan Azadeh i ”Den störda utflykten”, jag är Astrid i ”Från Astrid till Lindgren”, och jag är definitivt Marie Antoinette i den hyllade tegelstensromanen ”Till dig jag vänder åter”.

De jag skriver om, dem känner jag både innan och utan. Jag har studerat dem. Länge. Jag har läst en massa om dem och av dem. Jag lånar ut mina erfarenheter och mina karaktärsdrag till dem, något som är ganska så lätt, med tanke på att de redan i stort sett besitter dessa. Som exempelvis Marie Antoinette och Astrid Lindgren och Zlata Ibrahimovic och…

De har delvis levt mitt liv, liksom jag levde deras. Det är världens utveckling som i mångt och mycket bidrog och även styrde detta.

Jag identifierar mig med Marie Antoinette och Astrid Lindgren och Zlata Ibrahimovic… och jag är ganska så säker på att jag vet hur de tänker. Jag lever 24/7 med dem. Jag lägger mig till sängs med dem, umgås i mina drömmar med dem och jag stiger upp med dem. Eftersom jag är dem och de är jag, är också anledningen till att de aldrig kan handla helt genomruttet, utan alltid behäftas med en hel del förlåtande, och även direkt positiva drag. Som sagt: Jag är dem och de är jag.

Förutom allt det ovannämnda är jag också maskiningenjör, ekonom och filmregissör, allt genom min utbildning och examina. Jag är djuphavsdykare, fallskärmshoppare och resenär. Jag är en ansvarsfull och trogen vän. Jag är flykting och jag är invandrare.

Jag är svensk. Trots mitt svenska namn, trots min födelseort och trots mina ickesvenska föräldrar. Jag är allt det som jag känner mig vara och jag är troligen även allt det som andra uppfattar mig som. Även det hur jag uppfattar och tolkar världen jag lever i, berättar en hel del om mig, liksom även det hur livet trakterar mig.

En bild säger mer än 1000 ord, sägs det. Men försök uttrycka en personlighet med en enda bild. Eller med två. Eller hundra. Om det gick, så skulle det knappast finnas de miljontals bilder på världens mest kände och troligen mest inflytelserike man, Jesus. Man skulle acceptera och nöja sig med en enda.

Pekboken ”Du är mitt barnbarn - jag är din morfar” bjuder på drygt 100 porträtt, samtliga med en viss beröring till mig, och vill göra gällande att jag även är ett barn, en kvinna, en jultomte och hans givmildhet, att jag besitter någon eller några drag från Aisopos och Homeros och Diogenes från Sinope och Lenin och Chaplin och Perikles och Pippi Långstrump och kardinal Richelieu och Nefertiti och Lou Reed och Nemesis och Ingmar Bergman och den magiska oljelampans ande och den tvivlande Tomas och Rosie the Riveter och en svensk tiger och Napoleon och Johannes Döparen och Sigmund Freud, för att spontant nämna åtminstone några.

Men jag bär spår av mer och flera, mycket mer. Den exposé som mitt vakna och även drömmande liv och min hjärnas oändliga vidder bjuder på, vittnar om att jag har varit sfinx, katt, örn, lejon, padda och samtliga tio komma två miljoner olika arter av djur, växter, svampar och encelliga organismer som finns på jorden, svepelektroniskt mikroskop, interplanetariskt teleskop, Higgsbosonen, Large Hadron Collider, luftrum som förenar mig med allt och alla, Ipred-lagen, Echelon, KGB, ESS-anläggningen,Newton som räknade ut att år tjugohundrasextio inträffar världens undergång, kaosteorin, Jordens mitt, modersmjölk, Drakes ekvation, Petrus kvarlevor, viljan att förbättra världen, historiens alla bokbål, rövskottet som mördade Federico García Lorca, den allmänna relativitetsteorin, A(H1N1), Allsmäktighetsparadoxen, den svenska avundsjukan och g-punkten. Jag minns allt detta med en minneskonstnärs ofelbara tydlighet.

Boken DU ÄR MITT BARNBARN – JAG ÄR DIN MORFAR kan köpas påhttps://mofibo.com/se/sv/book?id=63372 samt ytterligare ett 50-tal andra ställen.

Copyright Vladimir Oravsky

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen