Affärer Affärsnyheter Jönköping

Succéföretaget som hyllar Jönköping

Succéföretaget som hyllar Jönköping

Henrik Spåre, Samuel Josefsson och Mikael Hedenborn är barndomsvännerna från Jönköping som bestämde sig för att börja sälja profilprodukter på nätet. 2015 belönades de med DI Gasell som går till Sveriges snabbast växande företag.

Sajten medtryck.com startades av de tre Jönköpingskillarna Henrik Spåre, Samuel Josefsson och Mikael Hedenborn. Idén föddes då Hedenborn blev erbjuden ett jobb hos sin farbror, som driver Ad company på Ljungarums industriområde.
   – Processen att starta företaget var relativt snabb. Sen gick det fort att slänga upp en webbsida där vi presenterade vad vi erbjöd, säger Henrik Spåre, vd för Medtryck.

Släppte på outtalad heder
   Den riktiga succén kom först när företaget släppte på en outtalad heder inom branschen – att inte visa priser direkt på sajten. Istället för att kunden skulle begära pris på minsta lilla kunde Medtryck då visa upp en bredd av lösningar eller produkter. Konceptet blev då mer likt hur handel mot konsument fungerar idag. Sett ur det perspektivet blir det tydligt varför Medtryck släppte på det gamla upplägget.
   – Tänk att till exempel Elgiganten skulle skriva "Vi har TV-apparater. Hör av dig för offert på en som passar dig", säger Spåre.

Ett av Sveriges snabbast växande företag
   Företaget har nu 13 anställda på kontoret i Stockholm och omsatte 36 miljoner kronor senaste räkenskapsåret. 2015 belönades Medtryck med DI Gasell, som Dagens industri delar ut till Sveriges snabbast växande företag. En nyckel till företagets framgång har varit att inte titta för mycket på vad andra i branschen gör. Varje månad dyker det upp en ny aktör som kopierat Medtrycks koncept rakt av. Henrik Spåre är emellertid trygg i förvissningen om att de själva har ett övertag i kunskap och engagemang som konkurrenterna inte kan köpa in.
   – Många tror att starta något internetbaserat är som att lägga in en annons på text-tv, säger han.
   Sett till ett företags reklambudget är profilprodukter ungefär lika stort som tv, enligt Spåre. Det bekräftas av Institutet för reklam- och mediestatistik, vars statistik från 2014 visar att både tv och profilprodukter ligger kring åtta procent av de totala svenska reklaminvesteringarna. Inom branschen efterfrågas nu alltmer hållbara produkter. Det får som följd att aktören antingen måste vara unik i sitt erbjudande, eller väldigt stor. Sannolikt leder det här till att antalet aktörer minskar, tror Henrik Spåre.
  – Små aktörer klarar aldrig av att göra den leverantörsgranskning som kommer att krävas för att med gott samvete kunna sälja sina produkter, säger han.

Döpte produkter efter stadsdelar i Jönköping
   Det som säljer mest på Medtryck är basprodukterna t-shirts, pennor och påsar. Som en kul grej döpte Medtryck-killarna några av sina produkter efter stadsdelar i Jönköping med omnejd. Bland urvalet av tändstickor på hemsidan möts besökaren av produktnamn som Ekhagen, Dalvik och Axamo.
   – En fick det lite ironiska namnet Kattebo som var ett internt skämt kring hur man i Kortebo uttalar just Kortebo. Produktnamnet är kvar än idag, säger Spåre.
   Medtryck-gänget vill inte gärna göra några spådomar inför framtiden. En återkomst till Jönköping verkar i alla fall inte vara aktuell inom överskådlig framtid.
  – Ser du till att snabbtåget kommer på plats 15 år tidigare så ser du oss kanske mer frekvent i Jönköping, säger Spåre.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen