Affärer Affärsnyheter Jönköping

Jönköping Citys vd tror på e-handel: "Står nu mitt i ett paradigmskifte"

Jönköping Citys vd tror på e-handel: "Står nu mitt i ett paradigmskifte"

Med en ny utbildningsserie tar Jönköping City tag i taktpinnen för att få bättre fart på e-handeln i stan. Enligt vd:n Jesper Lidhjelm Steén är det helt avgörande för butiker att synas på webben för att överleva.

I slutet av februari drar cityutvecklingsbolaget Jönköping City i gång sin utbildning om e-handel riktad till butiker i stan. Syftet är att integrera e-handeln med de fysiska butikerna. Under de fem pass utbildningsserien består av kommer man bland annat ta upp exempel på duktiga lokala aktörer inom e-handel.
   – Vi vill gärna vara proaktiva när det gäller webben och e-handel. Vi står nu mitt i ett paradigmskifte där det är webben som ökar mest, säger Jesper Lidhjelm Steén, vd för Jönköping City.

Handlar om att vinna konsumentens förtroende
   Lidhjelm Steén anser att den som redan kan handel har den lättaste delen kvar med att synas på webben. Men det råder ingen tvekan om att butikerna måste finnas på nätet för att kunna överleva på sikt. Det handlar enligt Lidhjelm Steén om att vinna konsumentens förtroende. Även om det i dag finns flera skickliga e-handlare i Jönköping är det långt ifrån alla som hängt med i digitaliseringen.
   – Det finns de som är rädda och kör ner huvudet i sanden och det finns de som är jätteduktiga, säger Lidhjelm Steén.

Tror stadskärnan kommer stå sig starkt
   Det har på senare tid skett en förskjutning i svenska stadskärnor. Ett ökande antal caféer, restauranger och andra verksamheter fungerar som mötesplatser. Därför tror inte Jönköping Citys vd att den fruktade butiksdöden kommer lamslå stadskärnan i Jönköping. Då människor kommer vilja fortsätta träffas i den miljö stadskärnan erbjuder tror han snarare affärsmöjligheterna kommer förbli starka. Däremot tvivlar han inte på att det kommer fungera på ett annat sätt i framtiden, då butikshandel och e-handel förmodligen kommer hänga ihop mer sömlöst.
   – Det går mot att man efterfrågar mindre butiker. Det blir mer åt showroom-hållet, säger Jesper Lidhjelm Steén.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen