Jönköping University

Nu blir det svårare att komma in på lärarprogrammet

Nu blir det svårare att komma in på lärarprogrammet

Det handlar inte längre enbart om betyg och resultat på högskoleprov, sökandes till förskollärarprogrammet och vissa inriktningar på ämneslärarprogrammet kommer nu bedömas utifrån lämplighet. 

På Jönköping University kommer i juni uppåt 700 intervjuer att genomföras. Syftet är att ta reda på hur bra de sökandes förmågor för läraryrket är, något som kommer att klargöras efter en tjugo minuters intervju, detta rapporterar Jönköpings-Posten

— Det är också en chans för de sökande att få reda på om detta är ett yrke som de är intresserade av, säger Fausto Callegar, projektledare på Jönköping University, till Jönköpings-Posten.

Med intervjun och lämplighetsbedömningen kommer förhoppningsvis avhopp och byten mellan lärarprogrammen att minska. Även yrkets status förväntas höjas när det blir svårare att komma in på utbildningen.
Men det viktigaste syftet är dock till att skapa en bättre skola för barnen.

Klarar den sökande inte lämplighetsbedömningen kommer denne inte tas in till programmet, oavsett betyg.

— Genom lämplighetsbedömningen kan vi fånga kompletterande information om den sökande; information som varken betyg eller högskoleprovsresultat kan ge. Har man liknande betyg kan lämplighetsbedömningen avgöra vem som kommer in. Vissa kan komma att tjäna på detta, andra inte, säger projektledaren Jonathan Lilliedahl till Jönköpings-Posten.

Lämplighetsmodellen av HKL testades redan våren 2015 bland cirka femtio frivilliga. Modellen fungerade bra och ska nu tillämpas på riktigt.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen