Sport

Motivation till dig som vill träna mer!

Motivation till dig som vill träna mer!

För dig som ska springa Friskis & Svettis halvmara eller för dig som bara vill få bättre struktur på din träning, titta hit. Maja Björkebäck som är projektledaren för detta lopp och löpchoach på Friskis & Svettis ger dig några väldigt bra träningstips.

- Sätt upp et mål att träna inför. många blir mer motiverande av att ha en tydlig och lagom utmanande målsättning att sträva emot, säger hon.

Hitta din drivkraft
- Du kanske motiveras av tidtagning och tävling eller spring för den härliga känslans skull. Fundera över vad som motiverar dig bäst.
– Förhandla inte med dig själv - planera dina träningspass och "bara gör" dem.

Tänk långsiktigt
Påminn dig själv om att du aldrig ångrar ett träningspass efteråt.
– Tänk långsiktigt och realistiskt utifrån dina förutsättningar, två löparpass per vecka under resten av livet är mer hållbart och ger bättre resultat än fyra pass per vecka i en månad.
– Löpning behöver inte innebära att du får mjölksyra och blodsmak i munnen. Sänk tempot så får du en mer positiv upplevelse och så ökar du chansen att du blir sugen på att springa igen. 

Wilma Lagerqvist 
Emelia Lindholm

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen