Affärer Affärsnyheter

En av tre smålänningar ”facebookar” minst en kvart om dagen på jobbet

En av tre smålänningar ”facebookar” minst en kvart om dagen på jobbet

Vi lägger tid på sociala medier, oavsett om vi arbetar eller ej. En av tre intervjuade svenskar (34,3 procent) berättar att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier under arbetstid. Det visar en ny undersökning utför av Cenetric. Men smålänningarna ligger under genomsnittet.

Underökningen visar också att smålänningarna ligger under genomsnittet när det gäller användande av sociala medier under arbetstid. 31,6 procent av smålänningarna använder sociala medier 15 minuter eller mer under sin arbetstid.

Mest aktiva är Stockholmarna, här säger hela 41,2 procent att de är aktiva en kvart eller mer på sociala medier under arbetstiden. Minst aktiva i sociala medier på arbetstid är göteborgarna, här säger 28,6 procent att de använder 15 minuter eller mer till sociala medier under arbetsdagen.

Vårt behov av att följa uppdateringarna som görs i våra flöden i sociala medier ökar. Och arbetstiden är inget undantag. När IT-bemanningsföretaget Centric intervjuar lite mer än 1000 svenskar kan de konstatera att drygt en av tre (34,3 procent) är aktiva 15 minuter eller mer i sociala medier på arbetstid. 29,1 procent säger att de lägger mindre än en kvart på sociala medier och 31 procent säger att det inte besöker sociala medier alls på arbetstid.

Även ålder påverkar svenskarnas intresse för sociala medier en arbetsdag. I gruppen 18 – 29 år säger varannan respondent (50,6 procent) att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier. Det är dubbelt så många som i gruppen 45 – 64 år, här säger endast 25,3 procent att de lägger 15 minuter eller mer på sociala medier. I denna grupp säger 37,4 procent att de inte använder sociala medier alls under arbetsdagen. Med dessa siffror är de den åldersgrupp som använder sociala medier minst under arbetsdagen.

– Jag tror att arbete och fritid flyter samman mer idag än tidigare, säger Klas Bonde, vd på Centric Professionals i en kommentar och fortsätter:
– Gränsen är inte lika tydlig. Vi sköter arbetsrelaterade sysslor på fritiden och sköter privata saker på arbetstid. Att människor sedan använder sociala medier under arbetsdagen behöver ju inte nödvändigtvis innebära att de skippar arbetet, Det kan ju innebära att de sköter arbetsrelaterade uppgifter i sociala medier.

Undersökningen genomfördes i mars 2016 på uppdrag av Centric. 1 012 svenskar deltog i en undersökning med automatiska telefonintervjuer.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen