Sport Axamo

Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare

Ett rekordstort startfält på nästan 290 förareEtt rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 2Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 3Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 4
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 6Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 7Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 8Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 9
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 11Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 12Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 13Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 14
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 16Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 17Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 18Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 19
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 21Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 22Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 23Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 24
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 26Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 27Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 28Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 29
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 31Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 32Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 33Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 34
Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare bild nr 36

Jönköpings Karting Club och Axamo Ring stod i helgen som värd för den första SKCC-deltävlingen för säsongen. Sydsvenskans Kart Champion Cup (SKCC) är en av Sveriges största kartingserier där flera av Sveriges kända racingförare kört.

Förutom de vanlig klasserna som brukar köras i SKCC innehöll denna tävling även deltävlingar i Rotax Max Challenge för klasserna Rotax Max Junior, Rotax Max Senior och DD2. I den största klassen KZ2 ingick även en deltävling i Cambio Cup. Nytt för i år var också den nya klassen Senior 125 där den svenska X30-serien körde sin första deltävling. Raket Cup i klassen Mini hade också den förlagts till SKCC:s premiärtävling.

Ett rekordstort startfält på nästan 290 förare stod denna helg på startlinjen och Jönköpings Karting Club hade flera förare med chans till framskjutna placeringar. Det ser ljust ut med tillväxten både nationellt och för Jönköpings Karting Club som hade 25 förare till start.

Allra bäst gick det för Gabriel Nord som förra året vann JRM i klassen Junior 60 och som i år debuterar i klassen KF Junior. Gabriel stod för en imponerande körning i finalen och lyckades alltså vinna redan under sin blott andra nationella tävling i klassen. JKC:s Hugo Holmgren stod för en fin körning och slutade till slut på en fin femteplats. Övriga JKC:are i denna klass var Siri Sylvén 17:e plats och Lucas Hellkvist 22:e plats.
I den tyngsta klassen KZ2 lyckades Jesper Sandström bäst av hemförarna med en fin fjärdeplats. För de övriga förarna i JKC så slutade, Martin Rydell 9:a, Daniel Stark på 13:e och Patrik Svensson på en 24:e plats.

I klassen Cadetti körde för JKC Alx Fredsson, Kevin Svensson, Olle Crona och Theo Haraldsson.
I Junior 60 körde Noah Haraldsson in på en 15:e, Caspian Hagman 18:e samt Neo Rocksjö på en 32:a plats.
I Mini lyckades Felipe Ahlgren bäst med en fin 8:e plats, Patrik Johnsson 11:e, William Laurinen 15:e
I Micro körde Emil Laurinen in på 14:e och Anton Magnusson på 17:e plats.
I Rotax Max placerade sig Pierre Karlsson på 14:e, Oscar Huzell blev 24:a och August Huzell på en 26:e plats.
I Senior 125 körde Pierre Karlsson på en meriterande 4:e plats. Fredrik Ahlin slutade 22:a
I Junior 125 körde Emma Andersson in på en 11:e, Viktor Samuelsson på 12:e, Oliwer Sjögren på 15:e, Kalle Sivertsson på 19:e och Linus Karlsson på en 22:a plats.


Peter Ström/Jonas Nord
Jönköpings Karting Club

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen