Ny donation till Husqvarna Museum

Ny donation till Husqvarna MuseumNy donation till Husqvarna Museum bild nr 2

Husqvarna Museum har fått en ganska unik moped till sina samlingar. Det rör sig om en Husqvarna-moped med påhängsmotor från mopedtillverkningens begynnelse. I själva verket är det en Husqvarna-cykel från 1952 med en Rex påhängsmotor från 1951 på 40 cc och 0,8 hk. Mopeden är donerad av Jörgen Wågenberg från Tranås och kommer visas upp i samband med Husqvarna-rallyt* lördagen den 4 juni.

Hur Husqvarna startade sin mopedtillverkning

När Husqvarna började utveckla sin första moped 1951 tog man helt enkelt en cykel och försedde den med en motor. Eftersom lagen om det nya fordonet moped skulle träda i kraft 1 juli 1952 hade man bara ett år på sig att ta fram en moped, och tidsbrist uppstod för att ta fram en egen motor.

Chefsingenjör Carl Heimdahl och gruppchef Olof Edlund åkte till Tyskland för att sondera marknaden och kom hem med ett lass med motorer som provningsverkstaden tog sig an. Den motor som man tyckte fungerade bäst var en en-växlad 40 cc motor från Rex. En enkel remdriven prototyp registrerades som lätt motorcykel för att kunna testas på väg. (Se bilden, förare Dir. Thure Öberg)

När Husqvarnas första moped, modell Novolette, stod klar i 2 000 exemplar och reklammaterialet var tryckt år 1952 fanns där i erbjudande om en billigare variant att köpa med påhängsmotor med drivning på framhjulet. Denna modell fanns aldrig i försäljning utan det rörde sig om ett par pallar med motorer som bjöds ut till försäljning.

Denna moped har en av dessa motorer som testades under 1951 för att sedan säljas ut kommande år. Cykeln är en dammodell från 1952 och motor och cykel är sammansatta av Jörgen Wågenberg som 2016 lät donera denna moped till museet.

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen