Haraldsson (S) fick glädjande svar om oseriös telefonförsäljning

Haraldsson (S) fick glädjande svar om oseriös telefonförsäljning

– Det är glädjande att regeringen vill ta tag i frågan om oseriös telefonförsäljning, säger Johanna Haraldsson, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, som under torsdagens frågestund passade på att ställa frågor till finansmarknadsminister Per Bolund om just oseriös telefonförsäljning.

Många konsumenter upplever att det finns ett problem med oseriösa aktörer inom telefonförsäljning. Med anledning av detta ställde riksdagsledamoten från Vetlanda, Johanna Haraldsson, frågan vad regering gör för stärka konsumentskyddet till finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

– I samband med telefonförsäljning är det svårt att uppfatta vilket avtal man som konsument har ingått i och många känner sig därför lurade. Konsumentverket uppger att det kommer in många anmälningar till dem om oseriös telefonförsäljning. Ett skriftlighetskrav, som också föreslås i en utredning, skulle kunna vara ett sätt att stärka konsumentskyddet, sade Johanna Haraldsson.

Finansmarknadsministern delade bilden att många upplever sig utsatta för aggressiva marknadsföringsmetoder och skriftlighetskrav är en av frågorna som ligger högt upp på dagordningen i regeringskansliet.

Johanna Haraldsson tycker att det är glädjande att regeringen har tagit ett initiativ och arbetar med frågan.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen