Debatt

Krönika: Vilka moderna musiker kommer vi att minnas?

Krönika: Vilka moderna musiker kommer vi att minnas?

Vem eller vilka av dagens musiker kommer vi att minnas eller fortfarande lyssna på om 1, 10, 20 eller 30 år? Det skriver Björn Hestner i en krönika, som ger en känga till dagens musikutbud.

Vi är nog många som minns att Österrike vann melodifestivalen 2014 men hur går låten egentligen? Det är inte helt enkelt, musik har blivit en masskonsumtionsvara som har kort Bäst före datum. Under 2014 var det inte mindre än 30 olika plattor som låg etta på Sverigetoppen. 1976 var det endast 8 stycken. Det är därför kanske inte konstigt att vi glömmer eller kanske förtränger mycket av den musik som vi idag utsätts för. Det finns sannolikt olika förklaringar till denna utveckling men den troligaste kanske kan förklaras med ordet tekniksprång.

Sedan 1877 har människan konsumerat reproducerad musik i sina bostäder. Från vaxrullar, via, stenkakor, vinylskivor, kassettband och CD till dagens datoriserade teknik. Numera strömmas ju musiken allt oftare och den tidigare så kallad ljudbäraren har hos många därmed blivit obsolet. Varje enskilt tekniksprång har gjort musiken både billigare och mer tillgänglig. Vaxrullen kunde ju exempelvis inte kopieras så varje enskilt exemplar blev ju extremt kostbar. Stenkakan kunde däremot relativt enkelt kopieras i stora volymer och blev därmed även billigare. Samma sak med vinylskivan som dessutom hade betydligt bättre ljudkvalitet. Växlingarna mellan olika tekniker har således gett oss billigare musik och oftast även bättre ljudkvalitet. För varje byte av ljudbärare fick dessutom allt fler artister möjlighet att spela in sin musik. I takt med att tekniken utvecklas har alltså musiken blivit både billigare och med större utbud. Även tekniken att spela in och få den distribuerad har på senare tid utvecklats stort.

När det förr behövdes en påkostad studio för att kunna spela in kan vem som helst numera göra samma sak i ett vardagsrum, garage eller ett kök. Det som förr var både dyrt och komplicerat är alltså numera både billigt och enkelt. Denna utveckling har lett till att musikutbudet på senare år formligen exploderat. Det har i sint tur lett till att musiken i högre glad blir en färskvara med allt kortare bäst före datum. En annan mindre smickrande utveckling är artisternas allt sämre ersättning för sina verk.
Streamingtjänster ger ynkligt lite pengar och än värre är det ju när konstverken laddas ner illegalt. Eftersom det är svårt att tjäna pengar på reproducerad musik och att hållbarheten blir allt kortare får därmed även kvalitetsmässiga konsekvenser. Eftersom hållbarheten på albumen blir allt kortare har skivbolagen därför allt oftare inget större intresse av att lägga ner tid för att producera ett mästerverk. Förr kunde en bra artist med en toppklassig produktion tjäna pengar på skivförsäljning under flera år. Några exempel är Pink Floyd som med albumet Dark side of the Moon (1973) låg 874 veckor på Den Amerikanska Billboard 200-listan eller Bob Marleys Legend (1984) i 346 eller Metallicas Black album (1991) med 318.

Numera håller ett album som oftast inte mer än några veckor innan någon annan artist fångar vårt intresse. Med allt fler artister att hålla reda på och dessutom med sämre produktioner är det därför kanske inte så konstigt att vi glömmer. Å andra sidan hör vi ju musik i alla möjliga sammanhang numera, radion i köket, i bilen, på arbetet, i klädbutiken, restaurangen och troligen även på gymmet. Det är därför kanske inte så märkligt att mycket av det vi hör snabbt faller i glömska. Alldeles oavsett är musik något som vi mår bra av och intresset är sannolikt större än någonsin. Såväl Svenska som utländska artister turnerar flitigt och fyller den ena konsertarenan efter den andra och på restauranger och krogar bjuds det allt oftare på livemusik av allt från lokala talanger till mer namnkunniga artister.

Genom olika streamingtjänster får vi med några knapptryckningar tillgång till en ofantlig och ständigt växande musikskatt vilket fått försäljningen av CD att dala. Försäljningen av LP-skivor tappade snabbt i popularitet när CD´n slog igenom i början av åttiotalet men har emellertid på senare år upplevt en renaissance med allt större försäljning. Denna utveckling kanske förvånar somliga men bland musikentusiaster runt om i världen tas den gamla LP´n åter till heders. De flesta artister med självaktning ge numera ut sina verk i detta klassiska format och allt fler av de fåtaliga skivbutiker som finns kvar vittnar om att försäljningen av vinylskivor numera överträffar det snabbt utdöende CD-formatet.

De tre första placeringarna i Sveriges melodifestival 2013 blev Robin Stjernberg, YOHIO och Ulrik Munther, någon som minns låtarna? någon som fortfarande lyssnar på dem eller kommer att lyssna på dessa verk om 10 år? Eller någon som tror att dessa låtar kommer att gå till historien?

Den som lever får se.

Björn Hestner

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen