Folk

Här är Jönköpings cykelbud

Här är Jönköpings cykelbudHär är Jönköpings cykelbud bild nr 2Här är Jönköpings cykelbud bild nr 3Här är Jönköpings cykelbud bild nr 4

Han är agronomen som lämnade sitt chefsjobb för att bli cykelbud. En idé som föddes ur Jönköpings trafikproblem.
– Staden förtätas enormt. Det finns en undersökning som visar att 71 procent av alla transporter i staden kan tas med lastcykel, säger cykelbudet Henrik Dinkel.

Natur- och miljöfrågor ligger Henrik Dinkel varmt om hjärtat. Han till exempel alltid varit intresserad av hur mat produceras. Av den anledningen utbildade han sig till agronom.

– Jag studerade i Uppsala under fem år.

Sedan dess har han, som han uttrycker sig, ”sysslat med lite av varje”.

Efter utbildningen arbetade han som växtodlingsrådgivare och laboratorieingenjör i Örebro. Sedan flyttade han tillbaka till Jönköping. Han började arbeta med växtnäringsfrågor på Jordbruksverket och senare med industriell vattenrening på ett företag i Huskvarna.

Bröt sig loss

Under flera år hade han en chefstjänst på Energikontor Norra Småland. På Energikontoret sysslade han med energirådgivning kring bland annat solenergi, husisolering och transporter.

Han berättar att han trivdes bra med sin tjänst under tiden kontoret befann sig i en utvecklingsfas.  Han var med när verksamheten bröt man sig loss från Länsstyrelsen, blev eget och till sist ingick i Region Jönköpings län.

– Jag tyckte till slut att jag allt mer hamnade i den administrativa fällan. Jag är mer en person som bygger upp och utvecklar. Jag tycker det är roligt när det händer saker.

Cykel bättre än bil

Idén kring att bli cykelbud i Jönköping startade med att han funderade kring transporterna i centrala Jönköping.

– Jag ser en situation där budbilar står på Östra Storgatan och tar plats. Jag tycker att man slänger bort den ytan.

Henrik som alltid har cyklat ”landsväg och räser” såg plötsligt en marknadspotential. Ett cykelbud skulle hinna leverera tre paket under den tid som en bil hann med ett. Dessutom skulle ett cykelbud både bli billigare och miljövänligare.

Startade företaget

I februari 2015 var det dags. Han startade företaget Cykelstaden Jönköping.
Buden utgår från Tändsticksområdet i Jönköping. Man delar lokaler med Haralds cykel & reparation.

– Det är bra lokal och vi har tillgång till verkstad.

Han har fått bygga firman från grunden. Till en början gick det lite trögt, men nu har hjulen börjat rulla.

– Från början hade vi enstaka kunder, men nu börjar vi få lite större uppdrag.

Transporterar blodprov

Han berättar att Cykelstaden Jönköping nyligen vann en upphandling hos Regionen när det gäller transport av akuta blodprover.

Som cykelbud kör han även ut post, blommor, fikabröd och kemtvätt. En cykel kan transportera 150 kg eller en halv pall.

Firman har fyra anställda. Varje person kör cirka fem till sex mil varje dag. Jag undrar hur ett cykelbud gör vid förkylning. 

– Förkyld? Nej, vi är ju ute hela tiden så det blir vi inte.

Alltid tänkt på miljön

Att vara cykelbud ligger Henrik varmt om hjärtat. Han har nämligen alltid varit miljömedveten.

– Jag är intresserad av hur maten produceras, hur vi bor och hur vi transporterar oss.

Något annat som alltid har funnits hos Henrik är rättvisetänket. Under snart två mandatperioder har han suttit med i stadsbyggnadsnämnden i Jönköpings kommun för vänsterpartiet.

– Jag tror att vi måste fördela resurser för att alla ska få det tillräckligt bra. Där ligger min värdering. Men nu är jag med och planerar förutsättningarna för bostadsbyggande.

Odlar i trädgården

Själv bor han i hus. Av den anledningen kan han sysselsätta sig med odling på sin fritid.

– Jag odlar så mycket jag kan. Jag har potatisland och driver upp morötter och lök. Jag sköter om mina äppel- och plommonträd.

Han önskar att fler ska få ta del av naturen ur ett miljöperspektiv. En del av Cykelstaden Jönköping arbetar därför med leasing av lastcyklar till förskolor.

Cyklade in en miljon

I en cykel får det plats fyra barn. Han lyser upp när han berättar hur en cykel åter igen löser transportproblem.

– Det lyfter verksamheten när barnen på ett enkelt sätt kommer ut i naturområden. På två cyklar får man ut åtta barn och två vuxna.

Ja, med en cykel kan man hjälpa många. För två år sedan var han med i Team Rynkeby och cyklade till Paris till förmån för Barncancerfonden.

– Vi fick ihop en miljon kronor till fonden.

Henrik har ett uppdrag att passa. Han hämtar sin cykel i garaget och är redo att trampa iväg på Jönköpings gator.

 

 

 

Fakta

Namn: Henrik Dinkel
Ålder: 44
Yrke: Cykelbud
Bor: Jönköping
Familj: Sambo, två barn och ett bonusbarn
Intressen: Hus, familj, cykel och trädgård

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen