Affärer

Ottosson: Potentialen i Jmini är fantastisk

Ottosson: Potentialen i Jmini är fantastisk

Mats Ottosson är klar som ny vd för Jmini.se. Med 35 års branscherfarenhet tycker den förre ansvarige utgivaren på Hallpressen det ska bli spännande med en helt ny utmaning.
   – Potentialen i Jmini med de som finns på sajten, ägarstrukturen och kringverket med Schibsted tycker jag är fantastisk, säger han.

På måndagen stod det klart att Mats Ottosson blir ny vd för Jmini.se. Han tar över efter sajtens grundare Krister Leimola. Med 35 års erfarenhet av olika roller inom mediebranschen tyckte Ottosson det här var rätt läge att anta en ny utmaning.

LÄS MER: Ottosson ny Jmini-vd

– Potentialen i Jmini med de som finns på sajten, ägarstrukturen och kringverket med Schibsted tycker jag är fantastisk, säger han.

– En tuff uppstickare som Jmini är en drömarbetsplats. Vi har inget gammalt som vi måste bevara och försvara, utan vi kan köra hårt från oktober 2016.

Ottosson inledde sin mediekarriär som lokalredaktör och korrekturläsare på Västgöta-Demokraten i Borås, där han började som 18-åring. Därefter jobbade han över 20 år inom kvällstidningsbranschen, på GT och Expressen, innan han gick in som redaktionschef på Jönköpings-Posten 2007.

Närmast kommer Ottosson från en tjänst som redaktionschef och ansvarig utgivare för alla Hallpressens produkter. Den nya tjänsten på Jmini innebär ett huvudansvar för säljsidan i bolaget. Ottosson ser fram emot att hoppa på någonting han inte riktigt kan sedan tidigare.

– Jag tror inte jag hade varit speciellt sugen på att göra samma sak som jag gjorde innan, utan poängen för mig är att få gå in och lära mig något nytt. Jag har alltid varit väldigt intresserad av säljsidan och totalen i ett medieföretag.

Som vd för Jmini kommer Ottosson ha ett nära samarbete med sajtens chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Bacelj.

– Daniel och jag känner varandra sen tidigare. Vi är så olika att vi kommer fungera som extremt bra komplement till varandra. Vi kommer lägga oss i varandras områden på ett sätt som tillför sajten många bra grejor.

Ottosson ser framför allt två utmaningar framför sig i den fortsatta utvecklingen av sajten. Den ena gäller själva innehållet.

– Vi måste förändra innehållsbiten utifrån de resurser vi har. Vi kan aldrig vara de här storgranskarna. Vi har inte resurser till det. Vi måste våga gå vår egen väg och ligga närmare folk som bor i Jönköpingstrakten, säger han.

Den andra stora utmaningen ser den nye vd:n på den kommersiella sidan.

– Vi måste få fart på försäljningen så vi kan leva tryggt och expandera. Då kan vi kan ha lite mer resurser om ett år och producera ännu bättre innehåll för Jönköpingsborna.

Hur ska försäljningen öka?

– Bara man får ordning och reda så kommer mycket bli bättre bara på det. Vi ska ha tydliga mål. Sedan handlar försäljning inte bara om att sälja. Det handlar också om hur sajten är. Hur många vill vara där? Kan fler känna sig hemma? Det är en helhet. Vi ska alla tänka på vad det är för produkt vi erbjuder.

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen