Krönikor

Krönika: Därför är höghastighetsjärnvägen en felsatsning

Krönika: Därför är höghastighetsjärnvägen en felsatsning

Gång på gång genom historien har mänskligheten åstadkommit tekniska och vetenskapliga framsteg via satsningar på innovationer. Därför är det förbryllande att politikerna i Jönköping verkar vilja backa in i framtiden genom att lägga hundratals miljarder på gårdagens teknik.

Just nu pågår en revolution inom bilbranschen. Där är självkörande bilar den självklara framtiden. Det kommer sannolikt inte dröja många år innan det blir ofantligt mycket svårare för en människa att överhuvudtaget få tillstånd att köra bil.

Med morgondagens maskinstyrda fordon på vägarna kommer vi slutligen kunna uppnå den där nollvisionen på riktigt. Om några hundra år kommer man se med häpnad på den tid då fordonstrafiken tilläts vara en dödsfälla, med människor som körde. Det kommer vara lika otänkbart för framtidens människor som ett liv utan datorer eller elektricitet är för oss i dag.

Men vad händer inom den övriga transportsektorn? Inte mycket, om vi får tro våra lokala politikers utspel de senaste veckorna, ivrigt uppbackade av allsköns lokalpatriotiska proffstyckare.

Sedan Moderaterna svängde i den omdiskuterade frågan om höghastighetsjärnväg har reaktionen från Jönköpingshåll varit öronbedövande entydig: det vore en katastrof om regionen snuvas på satsningen – höghastighetsjärnvägen ska byggas till varje pris. Därmed utkämpas en stenhård kamp om ordförandeposten i klubben för kortsiktigt tänkande.

Denna vansinniga längtan efter föråldrad teknologi lämnar mig kall. Vi talar alltså om ett projekt som skulle kosta hundratals miljarder kronor att färdigställa. Förespråkarna benämner satsningen som en långsiktig investering, med en järnväg som ska användas i över 100 år.

Redan nu pågår emellertid utveckling av långt mer avancerad, miljövänlig och kostnadseffektiv transportteknologi. Det tydligaste exemplet är hyperloopteknologin, som uppfinnaren och entreprenören Elon Musk ligger bakom.

Musk, som kanske är mer känd som upphovsman till elbilstillverkaren Tesla och rymdbolaget SpaceX, har beskrivit tekniken som den femte sortens transportmedel. De övriga fyra är då bil, båt, tåg och flygplan.

Som Jaffärer tidigare rapporterat finns studier som visar att en hyperloop vore betydligt billigare att bygga än en höghastighetsjärnväg. Dessutom vore den mer energisnål och uppemot tre gånger så snabb.

Därmed inte sagt att tekniken saknar problem. Den håller fortfarande på att testas. Vissa är kritiska till idén. Visst finns det frågetecken.

Men det är ändå ett tydligt exempel på framtida transportteknologi med potential att konkurrera ut den gamla järnvägstekniken med hästlängder. Och det lär inte vara den sista innovation vi ser inom den här sektorn.

Snarare är det förmodligen bara början på en transportrevolution vars omfattning vi inte ens kan föreställa oss i dag. Lika lite som tidigare generationer kunde föreställa sig de paradigmskiften internet och den digitala tidsåldern inneburit för mänskligheten.

Om 100 år kan järnväg vara lika ineffektiv att färdas med som häst och vagn eller luftballong är i dag. Eller lika användbar som en telegraf när du vill komma i kontakt med din vänner på avlägsen ort. Eller lika lockande som att se ett avsnitt av "På spåret" i svartvitt och utan ljud.

Det är dags att tänka om och tänka nytt. Framtiden är redan här.

LÄS MER: Från Jönköping till Stockholm på 18 minuter

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen