City

Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande

Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirandeHudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 2Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 3Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 4
Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 6Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 7Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 8Hudoteket bjuder in till stort 45-årsfirande bild nr 9

Hudoteket firar 45 år, något som kommer att uppmärksammas under hela året med en mängd olika festligheter. Först ut är det pågående jubileumseventet där alla kunder har möjligheten att få en insyn i salongens olika behandlingar, samtidigt som man bjuds på tårta, bubbel och fina gåvor.

– Hårt arbete, noggrannhet och passion för jobbet, det tror jag är framgångsreceptet, säger Lena Hallbäck- Olofsson, ägare och hudterapeut.

Den 30-31 mars klockan 10-18 bjuds Jönköpingsborna in till ett stort jubileumsfirande på Hudoteket Salong. Skönhetssalongen fyller nämligen 45 år och det vill man fira genom att låta sina kunder få en insyn i salongens behandlingar samtidigt som det bjuds på tilltugg och spännande tävlingar. Det finns även en chans att få ta del av en limited edition gåva.

– Vi har valt ut elva av våra favoritprodukter genom tiderna och har också tagit med storsäljare och nya stjärnskott, säger Andrea Olofsson, e-handelschef och affärsutvecklare.

Från 47 kvm till Sveriges största

Redan 1972 öppnade Hudoteket sina tunga, vackra dörrar för första gången på Östra Storgatan i centrala Jönköping. Hudoteket var då en liten salong på 47 kvadratmeter och man ägnade sig enbart åt hudvårdsbehandlingar och produkter.

Idag, 45 år senare, breder salongen ut sig på fyra våningar i samma hus med 20 anställda på salongen och tio anställda på webbshopen. Detta gör Hudoteket till kanske Sveriges största och mest kompletta skönhetssalong.

– Vår styrka är att vi alltid har varit först med det senaste, samtidigt som vi har hållit fast vi det som är grundtanken – att du ska få kvalité för din peng. Kvalitetsmässigt är vi väldigt hårda mot oss själva, säger Hallbäck-Olofsson.

Som kund kan man nu utöver klassiska ansiktsbehandlingar få bland annat massage, gå till frisören eller botanisera i den stora butiken med över 50 märken.

Blev headhuntad

– Jag blev headhuntad att ta över Hudoteket 1981 och jag älskade det direkt. Hårt arbete, noggrannhet och passion för jobbet, det tror jag är framgångsreceptet, säger Hallbäck-Olofsson.

Hon berättar att grundpassionen för företagande kommer från hennes föräldrar som drev ett stort företag när hon var liten.

– Jag fick se hur kul det är att driva något framåt som man brinner för. Samtidigt som jag blev medveten om hur tufft det är, säger Hallbäck-Olofsson.

Först med skönhet på nätet

En stor och viktig del av Hudoteket är Hudoteket Webshop. Den startades så tidigt som på 90-talet och man var då en pionjär inom e-handel. Som den första webbshopen i Sverige att erbjuda professionell skönhetsvård har även den några år på nacken och är självklart med och firar när det vankas jubileum.

– Hudoteket har i dag två ben och det största benet är Hudoteket.se. Så jag är väldigt stolt över att driva den webbshopen tillsammans med mitt team, säger Andrea Olofsson.

– Det kommer att hända väldigt mycket roligt under året, men mycket är överraskningar som vi håller på ett tag till, tillägger hon.

Vilken är den populäraste behandlingen på Hudoteket?

– Min mest bokade behandling är fortfarande den behandling som jag gjorde 1981, den klassiska ansiktsbehandlingen, säger Hallbäck- Olofsson.

Hur ska ni fortsätta er framgångssaga?

– Genom att utmana oss själva och hela tiden bli bättre. Vi ska ta in nya behandlingar – sådant som kunden inte hittar någon annanstans, säger Hallbäck- Olofsson.

– Mitt mål är att få livstidskunder och jag har många sådana kunder, tillägger hon.

Hon berättar att hennes äldsta kund är en man på 94 år som regelbundet kommer på ansiktsbehandlingar.

Vilka nya skönhetstrender ser ni på marknaden?

– Mycket intresset för innehållet i produkterna. Jag ser två stora trender växa fram. Dels pratas det mycket om ”from farm to face”. Kunderna vill veta vad ingredienserna i burkarna kommer från. Som en motsats till det har vi sett att fler och fler unnar sig lyxmärken där hudvårdsrutinen inte består av tre produkter utan snarare av tretton produkter, säger Andrea Olofsson.

LÄS MER: Bytte märkesunderkläder mot professionell hudvård

Se bilder
Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen