Folk

Franskläraren som blev framgångsrik annonssäljare

Franskläraren som blev framgångsrik annonssäljare

Från lärare till säljare till lärare och sedan till säljare igen. Helen Dungert Gustavsson, 53, är inte rädd för att kasta sig in i nya utmaningar och de senaste tre åren har hon lagt all sin kraft på att plöja marknaden som account manager på Jmini, Jaffärer och Sport Jkpg i Jönköping.

– Man är inte bara en säljare utan man är en rådgivare åt sina kunder, säger Helen Dungert Gustavsson.

Helen Dungert Gustavsson är uppvuxen utanför Nybro i Kalmar län där hon bodde till hon tog studenten. Hon beskriver sig själv som en målinriktad, engagerad och positiv person som älskar att omge sig med människor.

Efter studenten flyttade hon till Jönköping för att studera till lågstadielärare. Hon hann med femton år i branschen innan en helt ny utmaning hägrade.

Av en slump

Det var egentligen av en ren slump som Helen Dungert Gustavsson hamnade i just säljvärlden.

– Jag bodde i Uppsala då och kände några killar som jobbade som säljare och jag tyckte att det verkade spännande. Så jag började jobba på ett företag som hette FöretagsFakta, berättar Dungert Gustavsson.

Hon trivdes bra som säljare, men den stabilitet som fanns i skolvärlden gjorde att hon gick tillbaka till läraryrket efter sex år. Efter vidare studier i franska och engelska så jobbade hon på Ribbaskolan i Gränna och på Junedalsskolan i Jönköping.

– Franskan är mitt favoritämne. Jag har bott ett år i Frankrike och det var ett av mina bästa år. Jag återvänder gärna till Frankrike, säger hon och tillägger:

– Att få jobba med franska kunder hade ju varit en dröm.

Uppstickaren Jmini

Men det dröjde inte länge förrän hon längtade tillbaka till den fart och fläkt som arbetet som säljare erbjuder och i augusti 2014 dök en ny möjlighet upp igen, i och med uppstickaren Jmini.se. Dungert Gustavsson tvekade inte många sekunder innan hon kastade sig på tåget.

– Då var det bara ut och plöja marknaden och ringa och besöka alla man bara kunde. Vi gick runt med våra röda jackor och intog staden, säger Dungert och fortsätter:

– Sommaren 2015 fick vi ett annonssamarbete med Annonsdax. Sedan dess har det hänt massor i företaget. Besöksstatistiken har bara ökat och vi har blivit mer etablerade. Nu räknar man med oss på ett helt annat sätt än vad man gjorde i augusti 2014. Nu är vi med i matchen och får in stora årsavtal med seriösa aktörer. Det har bara exploderat.

Det senaste på agendan är ett stort samarbete med Jönköping City.

– Det kommer bli möjligt för de små butikerna att lägga en liten summa och få synas med några dagar på våra sajter. Vi har förenklat systemet, vilket är kanon för våra kunder, säger Dungert.

Snabba och flexibla

Att arbeta i en liten organisation tycker hon innebär mycket positivt.

– Vill man genomföra något så går det fort, ibland så kan det ordnas samma dag. Det är snabba beslut. Vi är väldigt flexibla och har möjlighet att ge våra kunder det där lilla extra. Jag tycker också att vi är lite mer personliga.

Strävan efter ett win-win koncept

Den största utmaningen med att arbeta som annonssäljare är enligt Dungert Gustavsson att hela tiden leverera en produkt som är på topp.

– Det är viktigt att sajten hela tiden hänger med i utvecklingen och det gör vi sannerligen. Vi måste ständigt vara på tårna så att vi är i framkant, för då går det att sälja. Det är inte bara att sälja, för produkten måste ge något tillbaka. Då blir det ett win-win koncept. Det här med att kränga ordrar är inget för mig. Jag vill att det ska vara noga genomtänkt, säger hon och tillägger:

– Man är inte bara en säljare utan man är en rådgivare åt sina kunder.

Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en bra säljare?

– Man måste ha en inre drivkraft för att lyckas. Det gäller att skapa relationer med kunderna, sätta sig in i vad de behöver och hjälpa dem att hitta rätt annonslösning som ger så mycket som möjligt tillbaka. Då blir det win-win. Älskar man människor, är kreativ och strukturerad samt har ett hjärta för att hjälpa varje kund på bästa sätt har man alla förutsättningar att lyckas som säljare. 

Kommentarer
comments powered by Disqus
Till toppen